Syltat och saftat...

Så här års är det dags att göra något av all frukt och bär som är mogna. I helgen passade jag på att koka lite svartvinbärssylt med päron och kanel. Har inte smakat på den ännu, men den doftar gott och konsistensen blev perfekt (tack vare syltsockret som jag köpt)! Dansukker har nämligen ett extremt smidigt syltsocker som innehåller både pektin och natriumbensoat så att sylten får rätt konsistens och håller bra.

Prova mitt recept!
Svartvinbärssylt med päron och kanel
ca 1 l
Ingredienser
1 l svarta vinbär
2 stora päron
1/2 dl vatten
6 dl Dansukker Strösocker
1 kanelstång
 

1. Repa och skölj bären. Skala päronen. Skär dem i bitar.

2. Blanda vinbär, päron, vatten, strösocker och kanel i en gryta och sjud på svag värme under omrörning i ca 20 minuter.

3. Tag grytan från värmen. Skumma väl. Låt stå i 15 minuter.

4. Häll upp på varma, väl rengjorda burkar.

PS: Jag har även lagt in svarta vinbär och brännvin som ska stå och safta till sig i 3 veckor. Det ska bli svartvinbärslikör... Eller creme de cassis.


Kommentarer
Postat av: Elin

Åh vad gott det låter! Du är verkligen pysslig :) Kram!

Postat av: Mamma

Tack för sylten! Det ser så läckert ut, det får nog bli pannkaka någon dag. Och vad duktiga ni var att plocka lingon;)

2009-09-28 @ 19:32:55
Postat av: Per

Passade utmärkt till gröten. Jättegott!

2009-09-28 @ 21:07:11
Postat av: sandra

Hej hej, såg en bild på en tepåse som du har stylat om. Var ut epå nätet och klickade runt lite, skulle ha en passande bild till mitt inlägg och då hittade jag din bild. Jag tog den från google och la i min blogg. Har då skriviet att de är din blogg och en länk. Hoppas att de är okej, ha en fin dag.

2009-12-09 @ 09:16:48
URL: http://sandralundblads.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback