Kryddiga mandlar och nötter

När jag ändå höll på att baka mandelkakor igår passade jag på att göra lite kryddiga mandlar och nötter inför fredagens glöggkalas. Jag komponerade ett eget recept som blev riktigt smaskigt! I bakgrunden spelade jag jullåtar från Sanna, Shirley och Sonja samt lite Elvis. Vilken julstämning! :)

Här är mitt recept:

Kryddiga mandlar och nötter
200 g mandel
100 g cashewnötter (naturella)
1 tsk chilipulver
1 tsk cayennepeppar
1/2 tsk kanel
1/2 tsk salt
3 msk olivolja

Börja med att skålla mandeln för att ta bort skalet. Sprid ut mandel och nötter i en långpanna.
Blanda olivolja med kryddorna och ringla blandningen över nötter och mandel. Rör om.

Ställ in i ugnen (200 grader) tills de blir gyllenbruna och börjar knäppa lite. (ca 10-15 min)
Ha koll på dem så att de inte blir brända och rör om lite då och då.

Kommentarer
Postat av: Tina

Åh, det låter jättesmaskigt!

Tack för receptet!

2008-12-04 @ 19:58:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback